Help!!
Het
jaar was zo mooi begonnen. Goede voornemens en een tevreden gevoel
over alle vernieuwingen die we aan het realiseren zijn. Aan het
begin van het jaar zaten we echt op stoom. De mindervaliden
sanitairunit is klaar en het chalet liep op schema.
Wij
hoopten dat 2016 eindelijk eens een jaar zou worden dat wij ons vol
konden richten op de camping en op onszelf. 2016 moest een feestjaar
worden met het hoogtepunt in Augustus. Helaas heeft de gemeente
Meppel een ander idee bij een feestjaar. Eind december kwam de
geruchtenmachine al op gang.
Meppel
zou een AZC krijgen en waar zou die dan komen? De gemeente Meppel
heeft jaren terug alle gronden rond de camping al aangekocht voor de
bouw van de Nieuweveense Landen.
Een
woonwijk met duizenden woningen. Maar de crisis gooide roet in het
eten. Afgelopen jaar is begonnen met de bouw van de eerste woningen.
De duur aangekochte grond wordt nu nog gebruikt als landbouwgrond.
5
januari besloot het college van B&W van de gemeente Meppel dat
op 300 meter van de camping er een asielzoekerscentrum zal verrijzen
die plaats gaat geven aan 600 asielzoekers. Het asielzoekerscentrum
zal minimaal 5 jaar in gebruik zijn en zal bestaan uit 300
tijdelijke woonunits. Het nieuws werd door de burgemeester aan 3
omwonenden gemeld. Helaas niet aan ons maar u weet hoe het gaat: een
uurtje later waren ook wij op de hoogte.
Klik
hier voor het hele artikel
Het
mediacircus kwam ook op gang. Ik heb mijn zienswijze gestuurd naar
alle regionale kranten, ben op de radio geweest bij o.a. RTV Meppel
en RTV Drenthe. Ik ben zelfs benaderd door SBS 6 om ook daar mijn
zienswijze uit te leggen. Helaas vond SBS 6 het proces van de komst
van een AZC naar Meppel niet spannend genoeg.
De
slapeloosheid begon toe te slaan. 600 tijdelijke buren op zo’n
korte afstand van de camping…. Hoe gaat dat allemaal en hoe is de
toekomst van onze camping. Hebben wij over 5 jaar nog wel een
camping. Op 11 januari was er een besloten bijeenkomst voor bewoners
waar de gemeente de komst van het AZC probeerde uit te leggen.
Tijdens
deze avond heb ik gebruik gemaakt van het “spreekrecht” en mijn
zorgen geuit over de komst van zoveel tijdelijke bewoners. Deze
speech is hier terug te lezen. B&W liet weten dat zij een
zorgvuldig communicatieproces belangrijk vinden en zeker met ons in
gesprek zouden gaan.
Klik
hier voor het hele artikel
|
Op
12 januari mocht iedereen met de politieke partijen in conclaaf. De
schouwburg was door de gemeente afgehuurd en de opkomst was enorm.
Alle politieke partijen waren er en er werd aandachtig naar ons
geluisterd, maar we kregen sterk het gevoel dat de stemming over de
komst van een AZC al was geweest en dat de locatie al
vaststond.
Men nam notie van de overduidelijk aanwezige bezwaren, maar de
partijen waren kennelijk toch al overstag gegaan en keken meer naar
oplossingen die hun eigen verhaal niet in de weg zouden staan.
In
de week na de bijeenkomst maakte ik kennis met alle buren aan de
Steenwijkerstraatweg. Wij weten ongeveer wel wie er woont, maar
de afgelopen jaren kwamen de buren van de Steenwijkerstraatweg en de
Bunskamp niet bij elkaar op bezoek.
We
leefden eigenlijk een beetje op onszelf en dat vonden wij wel prima
zo. Crisis brengt mensen nader: nu toch maar eens gezamenlijk een
plan maken om onze spreektijd in de raad zo goed mogelijk te
benutten!
21
januari was de raadscommisievergadering waarin het AZC werd
besproken. De buurt liet op een positieve manier van zich horen.
Totaal waren er 6 insprekers, waaronder
ondergetekende, die gebruik maakten van hun spreekrecht.
Spreekrecht is een mooi democratisch instrument, maar dan verwacht
je als spreker dat je gehoord wordt
en dat de raad er ook iets mee doet.
Openbare
orde en veiligheid waren een issue waar coalitiepartij CDA toch
graag nog even iets meer tijd voor wilde nemen. Het besluit voor het
AZC werd met 1 week uitgesteld zodat er meer informatie door deze
partij kon worden ingewonnen.
Donderdag
4 februari wordt in een speciaal ingelaste raadsvergadering het
besluit genomen over de komst van een AZC aan de
Steenwijkerstraatweg. Wij zullen tijdens deze vergadering weer
gebruik maken van ons spreekrecht en wij hopen dat we nog iets
kunnen veranderen. Maar wij weten ook dat wij maar weinig kans maken
om er nog iets aan te doen.
U
leest dat het jaar dus niet rustig is begonnen maar dat wij een
figuurlijke orkaan over de camping hebben gehad. Waar ik wel
nieuwsgierig naar ben is uw mening. Wat vind u van de komst van een
AZC op een afstand van 300 meter van de camping. Laat het ons weten
en stuur ons een mailtje. En zijn er nieuwsbrieflezers die nog tips
voor ons hebben: alle hulp is welkom!!
Natuurlijk
gaan we dit jaar gewoon verder met de camping. Naar verwachting komt
het AZC op zijn vroegst pas rond de kerstdagen 2016. Dus laten we er
met elkaar nog een prachtig jaar van maken: het zou zo maar eens het
laatste jaar kunnen zijn.
Ondanks
alle ontwikkelingen gaan we ons ook dit jaar weer promoten op de SVR vakantiebeurzen.Een leuk dagje uit voor het hele gezin.
Wij gaan dit jaar naar Groningen en tevens gaan we naar Apeldoorn.
Zaterdag 6 februari 2016 Martini Plaza L.Springerlaan 9 - 9727 KB Groningen. Beurs
van 10.00 uur tot 16.00 uur.
Zaterdag 13 februari 2016 Americahal - Laan van Erica 50 - 7321 BX Apeldoorn Beurs van 10.00 uur tot 16.00 uur.
Natuurlijk is de entree voor alle SVR donateurs geheel
gratis (op vertoon van hun geldige donateurskaart) en is de
toegangsprijs voor niet-donateurs slechts 5 euro p.p..
Voor iedereen is het parkeren gratis en, naast de schat
aan informatie die op deze beurzen te verkrijgen is, maken alle
bezoekers kans op een gratis verblijf op een van de SVR campings.
Het is weer een
drukke tijd voor ons. Ik hoop van harte dat we volgende maand weer
een leuke en gezellige nieuwsbrief voor u kunnen maken, vol
positieve geluiden en een vervolg op de ingezette koers van
vernieuwingen en zonder alle toestanden die we nu allemaal meemaken.
Wij houden u op de hoogte en wij blijven druk
aan het werk om op 1 april er weer helemaal klaar voor te zijn om u
te ontvangen.
Bij ons bent u van harte welkom.
Met
vriendelijke groeten,
Jan
Koop & Caroline
|